Պորտաբուծությունը Խորհրդային Միությունում համարվում էր
խիստ պարսավելի երևույթ‚ քանի որ հասարակության կազմակերպման սոցիալիստական գաղափարախոսության կառավարման համակարգի տեսանկյունից հասարակության բոլորը
անդամները պարտավոր էին իրենց մասնակցությունը ունենալ ընդհանուր «ապագայի»`
պետության կառուցման գործում:
Ընդհանրապես‚ սոցիալական պառազիտիզմի դեմ քննադատաբար
հանդես գալը բնորոշ էր սոցիալիստներին դեռևս XIX դարից (օրինակ, «Ինտերնացիոնալի» տեքստը` Ouvriers,
paysans, nous sommes // Le grand parti des travailleurs: // La terre
n’appartient qu’aux hommes // L’oisif ira loger ailleurs. Մենք` բանվորներս և գյուղացիներս‚ աշխատավորների մեծ
բանակ ենք: Աշխարհը մարդկանց է պատկանում միայն‚ իսկ պորտաբույծը կգնա ապրելու այլ
վայրեր»:):
Խորհրդային Միությունում աշխատանքի հանդեպ վերաբերմունքը
կարգավորվում էր սահմանադրությամբ: 1936թ. ԽՍՀՄ Սահմանադրության 12-րդ հոդվածը
հռչակում էր. «ԽՍՀՄ-ում աշխատելու ունակ յուրաքանչյուր քաղաքացու համար աշխատանքը պատվի գործ է` համաձայն «ով չաշխատի‚
նա չի ուտի» սկզբունքի»:
Տեր-Ղազարյան Հ.‚ Ոզնի‚ օգոստոսի 15‚ 1978 |
ՌՍՖՍՀ օրենսգրքի 209 հոդվածը սահմանում
էր պատասխանատվություն այսպես կոչված «պորտաբույծ կյանքի» երեք տարբեր ձևերի համար‚ որոնք
ձևավորում էին ինքնուրույն հանցակազմեր: Դրանք էին` թափառաշրջիկությունը‚
մուրացկանությունը և այլ տիպի պորտաբույծ կյանքով ապրելը: Վերջին կետը վերաբերում
էր այն անձանց‚ ովքեր տարվա մեջ ընդհանուր թվով չորս ամիս խուսափել են հանրօգուտ
աշխատանքից և շարունակել են նույն ապրելակերպը պաշտոնական նախազգուշացումից հետո:
«Հանրօգուտ աշխատանք» էր համարվում պետության կողմից լիազորված աշխատանքը:
Ուսուցումը ԽՍՀՄ-ում համարվում էր «հանրօգուտ աշխատանքին» համարժեք
գործունեություն: Չաշխատել կարող էին միայն տնային տնտեսուհիները‚ ովքեր երեխաներ
ունեին: Ամուրի և երեխա չունեցող կանայք չաշխատելու պարագայում մեղադրվում էին
պորտաբուծության հոդվածով:
ԽՍՀՄ-ում պորտաբուծության հոդվածով դատապարտվածներին կցվում էր ռուսերեն БОРЗ (без
определённого рода занятий) հապավումը:
Ընդհանուր առմամբ գործնականում‚ պորտաբուծության հոդվածը
Խորհրդային Միությունում օգտագործվում էր համակարգին դեմ արտահայտվողներին‚
այլախոհներին և ինտելեգենցիայի «ըմբոստ» հատվածին մեղադրանքներ և պատիժներ
ներկայացնելու համար: Դրա վառ օրինակ է բանաստեղծ Իոսիֆ Բրոդսկին‚ որին 1964 թ.
ապրիլի 13-ին պորտաբուծության հոդվածով ձերբակալել և դատապարտել են հինգ տարի ազատազրկման
սիբիրյան գաղութներում: Նույն ճակատագրին է արժանացել նաև պատմաբան և հրապարակախոս
Անդրեյ Ամալրիկը: Սերգեյ Դովլատովը մինչև արտագաղթը անընդհատ գտնվում էր
պորտաբուծության մեջ մեղադրվելու վտանգի տակ: Հայտնի գրող և բանաստեղծ Վլադիմիր
Վոյնովիչին ժամանակին հեռացրել են Գրողների միությունից պորտաբուծության համար:
Այս ցուցակը կարելի է երկար շարունակել:
1991թ. ապրիլին` «Բնակչության զբաղվածության մասին» օրենքը ընդունելուց հետո,
դադարեցվեց պորտաբուծության համար քրեական պատասխանատվության ենթարկումը’
հետագայում սահմանադրության մեջ ամրագրելով քաղաքացիների աշխատանքի իրավունքը:
Խորհրդային Հայաստանի 1960-70-ական թվականների տպագիր
մամուլի‚ մասնավորապես Ոզնի ամսաթերթի և Ավանգարդի ուսումնասիրությունը ցույց է տալիս‚ որ պորտաբուծության
թեման հանդես է գալիս առանցքային դերում` ստիլյագներին և հիպիներին վարկաբեկելու համար:
Ինչպես ստիլյագները, այնպես էլ հիպիները դրոշմավորվում են որպես
անբաններ և ծնողների հաշվին ապրող մարդիկ:
Կարապետյան Մ.‚ Բազիս և վերնաշեն‚ Ոզնի‚ № 12‚ 1962 |
Աղջկա հագին գույնզգույն, վառ զարդանախշերով երկար զգեստ է և նացուցադրաբար պարզել է իր վզնոցը:
Տախտակի տակ չորեքթաթ կքած տղամարդը տանջահար դեմք ունի: Նրա հագուստից կարելի է եզրակացնել` նա գրասենյակի աշխատող է: Նա, կարելի է ենթադրել, տղայի հայրն է:
Այս ծաղրանկարի հիմնական բացասական կոննոտացիան վերաբերում է ստիլյագավարի կյանք վարող երիտասարդների անբանությանը, որը նկարից բացի արտահայտվում է նաև նկարին ուղեկցող երկխոսությամբ.
- Զգույշ, վայր չընկնենք:
- Հանգիստ մնա, քանի պապայիս մեջքը կա` մենք ընկնողը չենք:
Տեր-Ղազարյան Հ.‚ Անառակ որդին Ոզնի‚ № 8‚ 1973 |
Ի տարբերություն
Ոզնիի դիսկուրսի‚ որը պորտաբուծության թեման դիտարկում է «ծնողներ-զավակներ»‚ այսինքն
ավանդական արժեքների համատեքստում‚ «Ավանգարդ» պարբերականն այն ներկայացնում է գաղափարական
հենքի հիման վրա` հիմնավորելով այն դրույթը, թե հիպիների անբանությունը և այգիներում
պարապ-սարապ ժամանակ անցկացնելը «օրենքի‚ պարտականությունների
և բարոյականության դեմ» է (Վ. Մուրադյան‚ «Ինչ են ուզում հիպիները»‚ Ավանգարդ‚
1971‚ հունիսի 1‚ № 63 (մաս1)):
Ընդհանրապես‚
Վ. Մուրադյանը վերոհիշյալ հոդվածների շարքում կենտրոնական տեղ է հատկացնում հիպիների
պորտաբուծության‚ թափառական և անբան լինելու
թեմային: Հոդվածագիրը նկարագրում է իր տեսած հիպիի կերպարը‚ որը ողջ օրը կարող է նստել
«անշարժ և հայացքը սևեռած երկինք»‚ վատնել իր երիտասարդ տարիները թափառականության մեջ‚
ապա վերադառնալ տուն և վայելել «հոր կուտակած դրամը»: Հոդվածագիրը զարգացնում և ընթերցողին
տրամաբանական բացատրությունների և օրինակների միջոցով հանգեցնում է այն մտքին‚ որ հիպիզմը
բնորոշ է ունևոր խավի երիտասարդությանը‚ որը կարող է չաշխատել կամ էլ աշխատել «մեկ
երկու ամիս տարվա ընթացքում» և գոյատևել իր ընտանիքից վերցված «պաշարների» շնորհիվ:
(Վ. Մուրադյան‚ «Ինչ են ուզում հիպիները»‚ Ավանգարդ‚ 1971‚ հունիսի 5‚ № 65 (մաս
3))
Հատկանշական
է‚ որ «Ավանգարդի» դիսկուրսը հիպիների ընտանիքների վերաբերյալ նույնպես կրում է գաղափարախոսական
երանգ‚ քանի որ «ընտանիքն» այս համատեքստում
ներկայացվում է որպես «կապիտալիստական ընտանիք»‚ դրանից բխող հետևանքներով:
Տեր–Ղազարյան
Հ.‚ Ապրում է ըստ պահանջի‚ Ոզնի‚ № 14‚ 1964 |
No comments:
Post a Comment